Zioła w kulturystyce: Wspomaganie kulturystyczne kontra zioła

Nadesłany przez: Hades dnia 19.01.2006, 1:30:00 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 6628 odsłon Zapewne wielu zwolenników kulturystyki zadawało sobie pytanie, czy odżywki kulturystyczne to jedyne wspomaganie dostępne na rynku ?, czy istnieją jakieś zioła wspomagające procesy treningowe ? Odpowiedź wydaje być się prosta i jednoznaczna i brzmi ona – TAK.

1. Orzeszki kola – mają wiele zalet, nie tylko podnoszą energię przed treningową, a jednocześnie mają bezpośrednie działanie na mięśnie szkieletowe poprzez ułatwienie uwalniania wapnia niezbędnego do skurczu mięśni. Zawarta w nich kofeina wspomaga uwalnianie wapnia.
DAWKA: 60-120 mg dziennie, 45-60 minut przed treningiem; 1-3 łyżeczki proszku kola na filiżankę wody 1-3x dziennie.

2. Soja – stosuje się ją przed i po treningu w celu zahamowania skutków działania kortyzolu. Może ona ponadto ułatwić regenerację po ciężkim treningu. Soja zawiera fosfatydyloseiynę, naturalną substancję tłuszczo podobną obecną w błonach komórkowych. Odgrywa ona ważną rolę w rozprowadzaniu cząsteczek białkowych w obrębie błon komórkowych, a ponadto wywiera pewne działanie w ośrodkowym układzie nerwowym działając jak neuroprzekaźnik.
DAWKA: 1, 5-3, 5 g dziennie przed i po treningu.

3. Tribulus Terrestris – jest afrodyzjakiem stosowanym od wieków w medycynie ludowej. Preparat stanowi wyciąg z rośliny Tribulus Terrestris. Stymuluje bezpośrednio przysadkę mózgową do większej produkcji hormonu lutenizującego, który działa na jądra pobudzając je do syntezy własnego testosteronu. Wysoki poziom tego hormonu zapewnia szybki rozwój tkanki mięśniowej z jednoczesną redukcją tkanki tłuszczowej. Stosowanie preparatu powoduje zwiększenie masy i siły mięśniowej.
DAWKA: 1500 mg stosować przed oraz po treningu.

4. Olej lniany – urozmaicając nim nasze sałatki oraz potrawy można w zdrowy sposób dodać do naszej diety kilka dodatkowych kalorii z tłuszczu. Zawiera on również kwasy tłuszczowe omega-3, jak i omega-6, które maja korzystny wpływ na zdrowie , zwłaszcza na właściwe funkcjonowanie narządów wewnętrznych, na prawidłową czynność układu krążenia jak i stabilność tkanki łącznej.
DAWKA: 1-4 łyżki stołowej dziennie jako dodatek do jedzenia

5. Echinacea – (inaczej jeżówka purpurowa). Jest to ziele, które poprawia odporność, chroni przed przetrenowaniem i umożliwia intensywny trening. Wg zaleceą zielarzy należy ją stosować przez okres ok. 6-8 tygodni, następnie robić 1-4 tygodni przerwy.
DAWKA: 400 – 1200 mg dziennie przez krótki okres.


Wniosek nasuwa się jeden; - dzisiejszy rynek zielarski daje szanse rozwojowe również naszym sportowcom wyczynowym i należy w sposób rozważny i przemyślany podchodzić do wspomagania opartego właśnie na preparatach zielarskich.