Ćwiczenia dla każdego: Tai Chi sposobem na stres

Nadesłany przez: Hades dnia 2.07.2011, 23:10:00 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 4795 odsłon Kiedy myślicie o Tai Chi, prawdopodobnie przychodzi Wam na myśl obraz starszego Chińczyka, który w satynowej "piżamie" wykonuje na łonie natury ruchy wyglądające co najmniej dziwnie. Światowy Dzień Tai Chi to idealna okazja, żeby odpowiedzieć sobie na jedno, zasadniczego pytanie - "ale po co on to właściwie robi?!"

Broń się przed stresem ? Tai Chi

Kiedy myślicie o Tai Chi, prawdopodobnie przychodzi Wam na myśl obraz starszego Chińczyka, który w satynowej "piżamie" wykonuje na łonie natury ruchy wyglądające co najmniej dziwnie. Światowy Dzień Tai Chi to idealna okazja, żeby odpowiedzieć sobie na jedno, zasadniczego pytanie - "ale po co on to właściwie robi?!"

Tai Chi to chiński system ruchowy, obejmujący zarówno walkę, jak i relaksację wraz z ruchową medytacją. Powstało ono w Chinach w XI wieku, czyli niedługo po przyjęciu Chrztu Polski przez Mieszka I. Fenomen sztuki wymyślonej przez Chińczyków sprawił, że dziś Tai Chi jest niezwykle popularne w całej Europie. Na czym więc ten fenomen polega? Przede wszystkim trening Tai Chi to idealna wręcz odpowiedź człowieka na codzienny stres, zmęczenie pracą, szkołą, obowiązkami, zniechęcenie czy depresję. Jak wiadomo powszechnie, każde ćwiczenia fizyczne poprawiają stan zdrowia, jednak Tai Chi to ćwiczenia szczególne. Trenując bowiem tą wpływamy pozytywnie nie tylko na swoje ciało, ale i ducha. Zacznijmy jednak od tego pierwszego.

System ćwiczeń Tai Chi opiera się na wykonywaniu łagodnych, harmonijnych ruchów, w postaci form zaczerpniętych z chińskich systemów walki (kung-fu). Kładzie się nacisk na rozciąganie, prawidłowy oddech czy równowagę ciała, ale przede wszystkim na koordynację ruchów. Trening polega na ćwiczeniu walki z wyimaginowanym przeciwnikiem, doskonalenie poszczególnych form, uderzeń i kopnięć czy uników. Choć z reguły Tai Chi przedstawiane jest w mediach wyjątkowo spokojnie, występują tam liczne elementy w których trzeba się wykazać zręcznością i szybkością. Bo mimo swojej pozornej łagodności, Tai Chi to sztuka walki. Złagodzona tak - aby nie powodowała żadnych kontuzji, nastawiona raczej na rozwój ciała i umysłu niż realne zastosowanie. Walka pełni więc funkcję ram, w których osadzony jest system.

Jak już napisałem wcześniej, Tai Chi to przede wszystkim rozwój samego siebie. Wyróżnia tu się nurt zdrowotny i duchowy. Po pierwsze regularny trening korzystnie wpływa na nasze ciało - poprawia krążenie, koordynację ruchową, pozwala rozciągnąć stawy, rozprostować nierzadko skrzywiony kręgosłup. Trening poprawia także naszą wytrzymałość i mówiąc krótko, sprawia, że po prostu nasze ciało pracuje wydajniej. W Chinach Tai Chi to jednak nie tylko trening ciała ale i ducha. Nurt duchowy tej sztuki jest tam równie ważny. Tradycja Tai Chi połączona jest z ideą energii, która wg tradycji dalekowschodniej, płynie w człowieku - i aby nie była zakłócona, potrzebny jest trening. Powoduje on harmonijny przepływ yin i yang - dwóch pierwiastków, które połączone razem tworzą istotę człowieczeństwa i sprawiają, że czujemy się zdrowo, dobrze, spokojnie i pewnie. W Europie mniejszy nacisk kładziony jest na filozoficzne podstawy sztuki, z racji tego, że wychowaliśmy się w innej kulturze i często elementy Tai Chi takie jak "energia" mogą być trudne do zrozumienia czy zaakceptowania. Wszystko bowiem wynika z korzeni człowieka, który Tai Chi ćwiczy. Jest to sztuka jednak na tyle "elastyczna", że może ćwiczyć ją każdy. Niezależnie od tego czy urodził i wychował się w Chinach, Ameryce, czy Polsce.

Przechodząc do wątku możliwości treningowych, bardzo ważne jest zaznaczenie, że Tai Chi to naprawdę "sztuka walki" dla każdego. Nie ma tutaj ograniczeń natury fizycznej, wiekowej, płciowej czy jakiejkolwiek innej. Tai Chi to forma ruchu odpowiednia dla mężczyzn i kobiet, dzieci i ludzi starszych. Trening pozbawiony jest gwałtownych ruchów, co sprawia, że nawet osoby o słabym zdrowiu będą mogły go wykonywać i w rezultacie wyzwolić się, chociaż częściowo, z nękających je dolegliwości. Nacisk na skoordynowanie oddechu z płynnością wykonywanych ruchów uczy nas ponadto głębiej oddychać, co prowadzi do poprawy przemiany materii. Gdy regularnie będziemy uczestniczyć w treningach zobaczymy, że jesteśmy spokojni nie tylko podczas samych zajęć, ale przede wszystkim podczas naszych codziennych obowiązków. Takie jest bowiem prawdziwe zadanie tej sztuki - uporządkowanie codziennego rytmu życia poprzez trening. Ukazanie, że nie trzeba być skazanym na stres. Wedle dalekowschodnich tradycji to właśnie stres i złe emocje takie jak zawiść, zazdrość czy nienawiść powodują schorzenia i choroby organizmu. Wedle tej filozofii, choroba człowieka rodzi się u umiera w jego umyśle. Jeśli czujemy się źle, niepewnie, słabo - sami prowokujemy chorobę, żeby się z nas zabrała. Jeśli zaś spokojni, pewni siebie i optymistyczni idziemy przez życie - co zapewni nam trening - będziemy zdrowsi, a choroby nie będą miały z nami szans.

Istotnym elementem filozofii Tai Chi jest medytacja. Medytacja, to oczyszczenie swojego umysłu z wszelkich myśli. Wydaje się to pozornie łatwe, jednak spróbujcie przez chwilę o niczym nie myśleć?Weźmy chociażby przykład?czerwonej kredki. Usiądźcie spokojnie, zamknijcie oczy, odprężcie się, oddychajcie miarowo i... spróbujcie nie myśleć o czerwonej kredce. Prawda, że to bardzo trudne? Kredka jest prawdopodobnie pierwszą rzeczą, która przyszła większości z Was na myśl...

Sztuką jest takie wyzwolenie własnego umysłu, żeby nie zajmować go żadnymi myślami, o kredkach czy też czymkolwiek innym. Jest to bardzo trudne, ale możliwe - i tego też z czasem możemy nauczyć się podczas treningu Tai Chi. Podczas medytacji najlepiej skupić się na początku na rytmie własnego oddechu, a z czasem osiągnie się zamierzone rezultaty. Możecie zapytać - po co medytować nie myśląc o niczym, skoro można myśleć o czymś przyjemnym? Odpowiem tak?wyobraźcie sobie malarza, który maluje wielki obraz. Płótno, na które przenosi swoją wizję jest naprawdę ogromne a malarz z czasem staje się zmęczony. Jego ręka drętwieje i nie jest w stanie malować tak dobrze, jakby chciał - zmęczenie mu na to nie pozwala. Z naszym umysłem jest tak samo. Mózg kieruje naszą świadomością i podświadomością dwadzieścia cztery godziny na dobę. Medytacja to chwila "oddechu" dla naszej głowy. Chwila, gdy oczyszczając umysł ze wszystkich myśli dajemy mu odpocząć, tak, aby później pracował najlepiej jak potrafi!

W roku 2007 obchodzimy po raz piąty w Polsce Światowy Dzień Tai Chi. To dzień, w którym na placach i skwerach polskich miast, lokalne szkoły tej chińskiej sztuki, prezentują nam swoje umiejętności i zapraszają przechodniów do wspólnego treningu. Celem jest popularyzacja formy relaksu i treningu Tai Chi wśród ludzi, którzy mają coraz mniej czasu na ruch i zdrowie. Inicjatywa jest wspaniała i naprawdę warto się nią zainteresować. Szczególnie powinna zaciekawić ludzi, którzy w trosce o swoje zdrowie nie chcą lub boją się innych, mniej łagodnych form ruchu i bardziej kontuzyjnych sportów. Tai Chi staje się dla nich idealną formą spędzania wolnego czasu - pozwala bez wielkiego zmęczenia poczuć przez naszemu ciału, że żyjemy. A wtedy, będzie nam po prostu lepiej - bo przecież o to w tym wszystkim chodzi.

Źródło: strefamlodych.pl