Ćwiczenia dla każdego: Powitanie słońca - ćwiczenia relaksacyjne

Nadesłany przez: Hades dnia 2.07.2011, 23:30:00 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 4625 odsłon Ćwiczenia "powitanie słońca" są jednymi z najstarszych ćwiczeń jogi ( yoga ). W tradycji Indii słońce symbolizuje światło duchowe, stan równowagi i harmonii Układ ten pozwala na utrzymanie dobrego samopoczucia i zachowania właściwego poziomu energii witalnej, ćwiczenie to w zależności od tempa wykonywania, może mieć pobudzające (przy szybkim wykonaniu) lub uspokajające (przy wolnym) oddziaływanie.

Ćwiczenia "powitanie słońca" są jednymi z najstarszych ćwiczeń jogi ( yoga ). W tradycji Indii słońce symbolizuje światło duchowe, stan równowagi i harmonii Układ ten pozwala na utrzymanie dobrego samopoczucia i zachowania właściwego poziomu energii witalnej, ćwiczenie to w zależności od tempa wykonywania, może mieć pobudzające (przy szybkim wykonaniu) lub uspokajające (przy wolnym) oddziaływanie. Podejmując ich praktykę należy zwrócić uwagę na poniższe trzy punkty : Dwanaście pozycji symbolicznie nawiązuje do dwunastu znaków zodiaku i należy je wykonywać płynnym ruchem powtarzając cały układ kilka razy.

Poszczególne fazy oddechu zsynchronizowane są z ruchami łączącymi kolejne asany.
Z każdą fazą sekwencji ruchowej związana jest określona faza oddechowa.

Wskazówki do praktyki układu "powitanie słońca"

Koordynacja: Każda faza ruchu związana jest z wdechem lub wydechem. Ruchy związane ze skłonem w przód wykonuje się z wydechem, odchylenie się w tył połączone jest z wdechem. Jedynie pozycja nr 6 utrzymywana jest na bezdechu.

Ciągłość: wszystkie fazy ruchów łączących poszczególne asany należy wykonywać płynnie i jednostajnie.

Kolistość ruchów: ruchy powinny być miękkie, zrelaksowane i wyważone. pozwalające zachować równowagę w każdej swej fazie. l Harmonia: całe ciało: mięśnie, ścięgna i stawy, muszą być rozluźnione. Każda, najmniejsza nawet część ciała powinna być gotowa do współdziałania.

Koncentracja: to pełna świadomości uwaga przy wykonywaniu ćwiczeń. Stań na materacu lub kocu, rozluźnij całe ciało, uspokój oddech i zamknij oczy... za chwilę bardzo wolno wykonasz 12 pozycji przechodząc z jednej do drugiej... początkowo wykonuj je z myślą zapamiętania kolejności... dopiero w dalszej kolejności staraj się zsynchronizować ruchy z oddechami.

1. Pozycja skupienia. Jest to pozycja wyjściowa: stojąca, z dłońmi ułożonymi przed klatką piersiową.

2. Pozycja wzniesienia ramion. Unieś ramiona do góry i wychyl się do tyłu.

3. Pozycja skłonu. Wykonaj skłon w przód nie zginając kolan i oprzyj dłonie na podłodze obok stóp.

4. Pozycja podparcia. Przesuń prawą nogę do tyłu i odchyl do tyłu głowę, utrzymując ręce oparte na podłodze obok stóp.

5. Pozycja góry. Dostaw stopę przednią do tylnej, utrzymuj tułów w linii prostej podpierając się rękami.

6. Pozycja leżąca. Połóż się na podłodze na brzuchu, zachowując osiem punktów podparcia : podbródek, dłonie, klatkę piersiową, kolana, palce stóp. Pośladki i łokcie skieruj ku górze.

7. Pozycja węża. Wspierając się na rękach unieś w górę głowę i tułów; a następnie odchyl się do tyłu.

8. Pozycja góry. Unieś biodra do góry i schowaj głowę między ramionami.

9. Pozycja wykroku. Przesuń lewą nogę do przodu, ustawiając stopę między dłońmi. Obniż biodra i unieś głowę tak jak w pozycji 4.

10. Pozycja skłonu. Dostaw prawą stopę do lewej i wykonaj skłon w przód tak jak w pozycji 3.

11. Pozycja uniesienia ramion. Wyprostuj tułów, unieś ramiona i wychyl się do tyłu tak jak w pozycji 2.

12. Pozycja skupienia. Jest to pozycja zamykająca, czyli powrót do pozycji wyjściowej.