Porady dla początkujących: Jak NIE asekurować na siłowni

Nadesłany przez: Hades dnia 4.03.2012, 22:09:58 Ocena: 0.00 (0 głosów) Oceń artykuł 4073 odsłon Osoba asekurująca jest także konieczna przy trenowaniu techniką wysokiej intensywności. Z założenia wymagana jest asekuracja przy wykonywaniu wymuszonych powtórzeń po dojściu do nieudanej próby. Tak samo jest w przypadku ćwiczeń negatywnych polegających na pokonywaniu siły skierowanej do dołu przy opuszczaniu ciężarów, kiedy wykonanie pozytywnego ruchu już zwykle jest niemożliwe bez asekuracji.


1. Samo rozglądanie się na wszystkie strony karygodne, a jeśli ktoś angażuje się w zajmującą rozmowę, zasługuje na kilkugodzinne faszerowanie filmami informacyjnymi na temat kulturystyki. W razie problemu ten facet nie będzie nawet w stanie wystarczająco szybko zareagować.

2. Ręce asekurującego powinny się znajdować przy sztandze, wewnątrz uchwytu ćwiczącego, a nie skrzyżowane na jego piersi.

3. Do obowiązków asekurującego należy między innymi to, by obciążenie było prawidłowo zamocowane na sztandze przy pomocy specjalnych zacisków. W nadziei, że pozyska numer telefonu tej kobiety, asekurujący w ogóle zapomniał założyć je na końcach sztangi.

4. Nie tylko asekurujący powinien stać zwrócony twarzą do ćwiczącego i nie pociąga to za sobą ryzyka powstania kontuzji, nie potrzebujesz asekuracji ze strony partnera treningowego. Uginanie ramion podczas ćwiczenia na bicepsy należy do takiego właśnie rodzaju ćwiczeń, tak jak wiele ćwiczeń na maszynach i przy wyciągach. Jeśli jednak przy danp ćwiczeniu nieudana próba może być dla ciebie niebezpieczna, bezwzględnie potrzebujesz pomocy osoby asekurującej, gdy zamierzasz ćwiczyć do nieudanego powtórzenia.

Osoba asekurująca jest także konieczna przy trenowaniu techniką wysokiej intensywności. Z założenia wymagana jest asekuracja przy wykonywaniu wymuszonych powtórzeń po dojściu do nieudanej próby. Tak samo jest w przypadku ćwiczeń negatywnych polegających na pokonywaniu siły skierowanej do dołu przy opuszczaniu ciężarów, kiedy wykonanie pozytywnego ruchu już zwykle jest niemożliwe bez asekuracji. Przy seriach ze zmniejszającym się obciążeniem obecnych powinno być dwóch partnerów asekurujących, gotowych do zdejmowania obciążeń, ale również powinni stanąć w zrównoważonej pozycji z lekko ugiętymi kolanami.

5. Asekurujący stoi za daleko z tyłu, co zmniejsza efekt dźwigni, gdyby chciał przejąć kontrolę nad obciążeniem. NSCA zaleca stanie w odległości 15-20 centymetrów od wezgłowia ławki.

6. Ponieważ asekurujący stoi tylko jedną nogą na podwyższeniu, nie będzie mógł skorzystać z efektu dźwigni w przejmowaniu sztangi w górnym punkcie toru jej ruchu.

7. Nawet jeśli asekurujący prawidłowo nadzorowałby ćwiczącego, to i tak jego wzrost i siła jest nieadekwatna do przejęcia kontroli nad ćwiczeniem w przypadku nieudanej próby. Zapomnij o swej dumie i nie asekuruj kogoś, kto używa ciężarów, z którymi byś sobie nie poradził.