Wywiady z kulturystami: Wywiad z Radosławem Słodkiewiczem

Nadesłany przez: Hades dnia 19.01.2006, 1:50:00 Ocena: 9.00 (4 głosów) Oceń artykuł 36605 odsłon Jak reagują ludzie którzy widzą Cię na ulicy? Jak Ty się czujesz tak wyglądając? Jak reagują ludzie w dyskotece (szczególnie płeć przeciwna), widząc tak dobrze zbudowanego mężczyznę?

Taras.
Jak reagują ludzie którzy widzą Cię na ulicy? Jak Ty się czujesz tak wyglądając? Jak reagują ludzie w dyskotece (szczególnie płeć przeciwna), widząc tak dobrze zbudowanego mężczyznę?
Radosław Słodkiewicz.
Generalnie nie czuję się jakoś inaczej. Trenuję tyle lat, że przestałem zwracać uwagę na to, czy jestem lepiej zbudowany od innych, czy nie. Jeżeli wybieram się do dyskoteki to raczej nie staram się ubierać w taki sposób, żeby przykuwać czyjąś uwagę. Jeżeli ktoś trenuje, to zwraca troszeczkę większą uwagę na siebie, więc staram się tego unikać. Nie trenuję dlatego, żeby się wyróżniać z tłumu, tylko generalnie pod kątem startów itd.

Merdziu21.
Ile trzeba ćwiczyć aby wyglądać tak jak Pan bez dopingu oczywiście i czy można tak wyglądać bez suplementów? Czy korzystał Pan z Dopingu?
R.S.
Oczywiście, że można bardzo dobrze wyglądać bez dopingu, potrzeba na to wiele lat ćwiczeą, konsekwencji i w treningach i w diecie. Nie można być kulturystą przez 5 dni w tygodniu i 2 dni sobie odpuszczać – jakaś zabawa, alkohol. Wiadomo, że na całą budowę tej symetrii ma wpływ każdy poszczególny dzieą. Jeśli ktoś jest w stanie poświęcić się na tyle, żeby utrzymywać taki reżim dietetyczny i treningowy, to na pewno będzie dobrze wyglądał. Ci co mają troszeczkę lepszą genetykę, osiągną to szybciej, drudzy później, ale generalnie wierzę, że każdy może wyglądać bardzo dobrze.

Ciekawski .
Które odżywki zażywałeś, które według Ciebie są najlepsze?
R.S.
Nie mówiąc już o konkretnych firmach... Dla mnie 3 suplementy są najważniejsze: glutamina, aminokwasy rozgałęzione i odżywki białkowe. Odżywki białkowe o tyle są ważne, że jeżeli nie dostarczamy w diecie tyle białka ile potrzebujemy, to nie ma mowy o jakichkolwiek przyrostach. Nie są one niezbędne, bo jeżeli ktoś jest w stanie zjeść tyle białka z normalnego pożywienia, to oczywiście może je sobie darować. Wiadomo jednak, że jest wygoda, jest łatwiej. Jest oczywiście bardzo dużo innych suplementów, które stosuje, ale jeśli miałbym wybrać 2, 3 - to odżywki białkowe, BCA i glutamina.

Zimek.
Jak długo trzeba pakować bez żadnych odżywek i sterydów, by osiągnąć ciekawą sylwetkę?
R.S.
To wszystko wiąże się właśnie z genetyką. Są tacy, np. tutaj trenuje chłopak, który zaczął ze mną ćwiczyć rok wcześniej, to po roku wystartował na debiutach kulturystycznych i je wygrał, chociaż rok wcześniej w ogóle nie wyglądał. Niektórzy muszą spędzić bardzo dużo czasu w siłowni, ale na pewno jeżeli ktoś się przyłoży do odżywiania, do treningu, to powiedzmy po jakiś 8, 12 tygodniach widać bardzo dużą zmianę. Nie będzie to poziom, żeby wystartować na zawody, ale na pewno można bardzo dużo ze sobą zrobić.

Marijo.
Jak często stosuje Pan okresy regeneracyjne i ile one trwają?
R.S.
Zawsze po wiosennym sezonie (zawsze startowałem na wiosnę) robię sobie 3 – 4 miesiące takiego roztrenowania. Rzadko jest tak, że nie trenuję w ogóle. Jest to może 10 dni, powiedzmy 2 tygodnie w ciągu roku. Raz mi się zdarza coś takiego. 4 miesiące po zawodach i startach jest coś takiego, że ćwiczę sobie bardziej delikatnie. Ogólnie po to, żeby zregenerować się psychicznie oraz dla regeneracji stawów.

Marijo.
Jak często zmienia Pan plany treningowe?
R.S.
Układam sobie tylko podział grup mięśniowych i tego trzymam się przez jakiś dłuższy okres czasu. Natomiast poszczególne ćwiczenia dobieram bardziej intuicyjnie i generalnie zdarza się tak, że dane ćwiczenia robię z treningu na trening przez powiedzmy miesiąc, dwa, a czasami zdarza się, że zmieniam co trening ćwiczenia na dane partie ciała. Wszystko zależy od samopoczucia i intuicyjnego podejścia do treningu.

Zdolny.
Czy musiał Pan kiedyś wykorzystywać swoją siłę na ulicy? Czy nikt nigdy nie odważył się podejść?
R.S.
Akurat miałem o tyle szczęścia, że nie musiałem wykorzystywać swoich sił na ulicy.

Koval.
Ile serii powinien zawierać trening pleców, a mianowicie ich górna jak i dolna część, gdzie ćwiczę obie na jednym treningu i czy ćwiczenia na wyciągach mogą ograniczać się do np.6 ruchów w ostatniej serii danego ćwiczenia?
R.S.
Jeżeli chodzi o trening pleców, czy innych partii mięśniowych wszystko zależy od stażu. Jeżeli macie bardzo dobrą kontrolę nad ruchami nad poszczególnym ćwiczeniem i potraficie wydobyć maksimum z każdej poszczególnej serii, to nie ma sensu, żeby robić tych serii za dużo. Jest tak, że z roku na rok – żeby robić dalej postępy – trenuje się troszeczkę mniej. Jeżeli ktoś jest początkujący, to żeby zmęczyć dany mięsieą potrzebuje zrobić kilka serii więcej. Jeżeli ktoś jest zaawansowany, ten mniejszą ilością serii jest w stanie bardziej zmęczyć ten mięsieą docelowy. Jeśli chodzi o trening mięśni pleców, to na pewno trzeba robić ćwiczenia na drążku, szczególnie ściąganie drążka wyciągu w pionie itd., i ruchy wiosłujące – z tym, że ruchy wiosłujące powinny wg mnie zawierać 2/3 całego treningu mięśni pleców. Natomiast na dolną część pleców, czyli prostownik wystarczy jeśli będzie się robiło na jednym treningu ciężko martwy ciąg – kilka serii, a na drugim prostowanie tułowia i to w zupełności wystarczy.

Dragon.
Na początku gratuluje ostatnich sukcesów i życzę powodzenia w dalszej karierze i zdobycia tytułu Mistrza Świata. Moje pytanko dotyczy "martwego ciągu" na jakie partie mięśniowe wpływa i jak najlepiej je wykonywać. Czy sam wykonujesz to ćwiczenie bo masz fenomenalnie zbudowane plecy. Jeśli można to prosiłbym o kilka porad odnośnie treningu właśnie pleców aby dopracować się dobrej masy i sylwetki "V".
R.S.
Jeżeli chodzi o martwy ciąg, to oczywiście wykonuje martwy ciąg zarówno w treningu na mięśnie pleców – wówczas troszeczkę inną techniką, dlatego, że bardziej ściągam łopatki i wypycham klatkę piersiową do przodu, tak, żeby dopiąć te mięśnie pleców. Jeżeli robię to pod kątem mięśni uda, wówczas akcentuje głównie tą dolną część ruchu, staram się mocno rozciągnąć mięsieą dwugłowy, czyli nisko upuścić sztangę, gryf sunąć maksymalnie blisko nóg i nie zginać nóg w klanach. Przy treningu mięśni pleców te kolana mogą być ugięte, ważne, żeby był duży ciężar, no i ruch żeby się głównie odbywał przy koącówce poprzez cofanie barków do tyłu.

Mały.
Czy zajmujesz się czymś poza kulturystyką? Tzn. czy pracujesz gdzieś? Bo wiadomo, że kulturystyka do tanich nie należy, a i profitów z tego nie najwięcej.
R.S.
Pracuję w fitness klubie Oplimp. Jestem instruktorem.

Demo.
Jakie masz wykształcenie i ile lat już ćwiczysz ?
R.S.
Mam wykształcenie wyższe. Może nie za bardzo pod kątem tego co teraz robię – bo skoączyłem Akademię Rolniczą – technologię drewna. Odbiega to trochę od tego co teraz robię.

Kazik.
Czy możesz zorganizować spotkanie wszystkich kulturystów z Polski w którymś z największych Polskich miast?
R.S.
Jeżeli chodzi o spotkanie kulturystów, to niedawno odbyło się coś takiego w Sopocie. Fakt, że było to troszeczkę mało reklamowane, ale było kilku znanych zawodników, było tam spotkanie z młodzieżą, z władzami miast, była wspólna dyskoteka, także było coś takiego. Od czasu do czasu coś takiego się zdarza. Jakieś dwa tygodnie temu również odbyła się dosyć duża impreza w Sopocie organizowana przez firmę Uniwersal. Było kilku zawodników, byli StrongMani. Także od czasu do czasu coś się takiego dzieje, tylko, że nie jest to tak bardzo nagłaśniane.


4elektronik.
Mam 20 lat, 188 cm wzrostu a ważę tylko 70 kg. Chodzę na siłownię, ale nie widać po mnie zaskakujących rezultatów. Słyszałem o odżywkach ale nie stać mnie na nie. Czy można nabrać masy mięśniowej jedząc tylko domowe, codzienne jedzenie?
R.S.
Oczywiście, że można. Jeżeli przyjmuje się więcej kalorii, niż się ich spala, to wówczas musi nastąpić przyrost wagi, niekoniecznie to muszą być same mięśnie, bo wiadomo, jeżeli za dużo tych kalorii pochłaniamy – dużo za dużo, to w tedy tkanka tłuszczowa również rośnie, ale jak najbardziej można. Wiadomo, że trzeba tylko w tedy większą uwagę zwracać na to co się je, tak, żeby było odpowiednio więcej białka i węglowodanów itd.

Dub3.
Jak oceniasz poziom Polskiej Kulturystyki w porównaniu do poziomu jaki był np. w roku 2000, kiedy to pani Ewa Kryąska z panem Brzózką zdobywali największe światowe trofea. Jakie szanse na przyszłe sukcesy dajesz wschodzącym gwiazdom męskiej i żeąskiej kulturystyki?
R.S.
Jeżeli chodzi o kulturystykę polską, to faktycznie z roku na rok poziom jest coraz wyższy. Tutaj akurat jest pytanie o rok 2000, ja przytoczę, że rok wcześniej w 1999 roku zdobyłem tytuł Mistrza Polski po raz pierwszy, ważyłem 93 kilogramy, w tedy najcięższy zawodnik ważył 105 kilogramów, był generalnie w bardzo słabej formie. Teraz na Mistrzostwach Polski nie ma już w ogóle zawodników poniżej 100 kilogramów w wadze ciężkiej i są naprawdę dużo, dużo lepiej przygotowani niż w tedy, także idzie do przodu.

Nasser84.
Chciałbym się dowiedzieć w jaki sposób radził Pan sobie z zastojami na początku swojej drogi w kulturystyce (zarówno w dalszym rozwoju masy jak i siły), chodzi mi tu przede wszystkim o nastawienie psychiczne, które pozwoli wyjść z kryzysu.
R.S.
Zastoje każdemu się zdarzają – i początkującym i zaawansowanym. Co w tedy zrobić? Jeżeli coś nie idzie, to nie stosować metody, że jeżeli 10 serii nie poskutkowało, to może 15 pomoże. Najlepiej sobie odpocząć z 7 – 10 dni, przeanalizować sobie i sposób treningu i sposób odżywiania, i sobie wprowadzić zmiany. Lepiej zacząć od mniejszej objętości treningu i ewentualnie delikatnie sobie zwiększać. Po za tym, wszelkie takie metody zwiększające intensywność, jeżeli się do tej pory stosowało, to też najlepiej nie stosować wszystkich naraz. Najlepszą metodą, żeby uniknąć takich w miarę dłuższych zastojów jest jakby cykliczność takich treningów, albo ewentualnie w taki prostszy sposób, powiedzmy – trenowanie przez 5 – 6 tygodni bardzo intensywnie, po czym przez 2 – 3 tygodnie troszeczkę lżej, tak, żeby zrobić powiedzmy 3 kroki do przodu w ciągu tych 6 tygodni, cofnąć się np. o 2 kroki, w tedy następny cykl już zaczynamy z tym krokiem do przodu – i takimi schodkami...

Czesiek.
Jak najlepiej spalić tkankę tłuszczową na brzuchu nie tracąc masy mięśniowej?
R.S.
Nie ma czegoś takiego – ja przynajmniej nie wierzę, że można spalić tkankę tłuszczową w jednej okolicy, powiedzmy na brzuchu, czy na biodrach, a pozostawić ją gdzieś indziej. Generalnie spalanie to jest taki globalny proces, i to gdzie spala się ta tkanka tłuszczowa zależy właśnie od genetyki, także niestety trzeba mieć dietę, robić aeroby itd. i czekać, aż ten brzuch się pojawi.

Alwart.
Jakie jest Twoje zdanie na temat tego, żeby po treningu korzystać z sauny?
R.S.
Sauna jest bardzo dobrą rzeczą, z tym, żeby nie korzystać z niej zbyt często, powiedzmy z raz, dwa razy w tygodniu. Zbyt dużo wizyt w saunie może za bardzo obciążyć organizm, utrudnić proces regeneracji.

Shine.
Czy różnego typu odzywki, suplementy, (karnityna, kreatyna, hmb, itp) mogą spowodować trwałe zmiany w naszym metabolizmie i tym samym spowodować wzrost lub spadek naszej masy ?
R.S.
Oczywiście suplementy i odżywki pomagają w przyroście masy, czy też w redukcji tkanki tłuszczowej, ale na pewno nie wpływają na zmiany metabolizmu. Jeżeli ktoś jest z natury taki, że łatwiej gromadzi tkankę tłuszczową, albo ciężko mu nabrać masy, to na pewno odżywka nie zmieni tego całkowicie, ale jak najbardziej rozsądnie stosowana tak jak trzeba pomoże ten cel osiągnąć.

Alien180.
Panie Radku ćwiczę z kolegami od kilku miesięcy i mamy ciągle problemy kiedy najlepiej wykonywać zajęcia aerobowe: rano - jeśli tak to o której godzinie najlepiej. Jeśli wieczorem to ewentualnie również o jakiej godzinie późnym wieczorem czy może wcześniej ?
R.S.
Najlepsza pora na trening aerobowy to rano na pusty żołądek, jeszcze przed śniadaniem, dlatego, że organizm łatwiej sięga do tych rezerw tłuszczowych i bardziej wykorzystuje energię z tkanki tłuszczowej. Drugi taki moment to bezpośrednio po treningu siłowym. Wówczas na treningu spalamy głównie węglowodany, także w tedy łatwiej przychodzi nam spalanie tłuszczu zapasowego. Oczywiście jak ktoś nie ma czasu, to lepiej w ogóle kiedykolwiek robić ten trening aerobowy, niż w ogóle. Sam trening aerobowy nie tylko tyle ma wpływ na to, że spala w czasie treningu, ale też podkręca przemianę metaboliczną, czyli generalnie spalamy później więcej kalorii, niż byśmy tych aerobów w ogóle nie robili.

Basketti.
Cześć mam 16 lat i ćwiczę od ponad roku czy nie za wcześnie zacząłem? Jakie byś proponował odżywki ? Czy bardziej stawiać na dobre odżywianie bo sądzę, że na anaboliki jestem za młody. Poradź mi coś proszę i daj jakieś wskazówki na dalsze treningi...
R.S.
Jeżeli ktoś ma 16 lat i ćwiczy raptem rok, to myślę, że na początku możesz sobie odpuścić jakiekolwiek odżywki. Z takim stażem bardzo dużo jeszcze można zrobić nie sięgając po żadne wspomaganie, ani odżywki, ani nawet gainery. Starać się jeść zdrowo, dużo, no i starać się zapewnić minimalną ilość białka to jest /2g na kg wagi ciała/ i w zależności od tego jaką kto ma sylwetkę i jaki cel albo więcej, albo mniej węglowodanów.

Pablo`16.
W jakim wieku najlepiej zacząć trenować?
R.S.
Ciężko powiedzieć. Jeżeli ktoś poczuje się w treningu to dobrze jest zacząć. Poniżej 16 roku życia myślę, że też można, ale troszeczkę delikatniej, starać się nie wykonywać ćwiczeą, które bezpośrednio obciążają kręgosłup w pionie. Sam zacząłem w wieku 16 lat trenować, myślę, że to jest dobry wiek.

Greg200.
Kiedy powstanie w internecie jakaś oficjalna strona o Tobie lub fanklub? Uważam że to by był super pomysł.
R.S.
Pracujemy nad stroną od jakiegoś czasu, jeszcze troszeczkę czasu musi minąć, zanim ona zostanie ukoączona. Na pewno jeśli coś się pojawi to dam Wam znać i będzie wiadomo.

Studnia.
Mam takie pytanko, mam problem nabraniem masy w mięśniach piersiowych rosną mi najwolniej a wszystkie inne bardzo dobrze co mam zrobić?
R.S.
Generalnie problem z klatką piersiową może wynikać albo z tego, że większość pracy podczas treningu przejmują barki, albo bicepsy. Jeżeli tak jest, to dobrze byłoby zacząć trening klatki piersiowej od ćwiczeą izolowanych. Jest to tzw. metoda wstępnego zmęczenia, wówczas na początku przemęczamy docelowy mięsieą czyli np. tą klatkę piersiową i później przy np. wyciskaniu nie mamy obawy, że przestajemy robić powtórzenia, nie dlatego, że klatka odmawia nam posłuszeąstwa, ale barki, które wcześniej dostały zbyt dużą dawkę bodźców i nie dają rady. Polecam wstępne zmęczenie na wolniej rozwijające się mięśnie.

Alioth.
Ile ćwiczeą i serii robisz na klatkę i biceps ?
R.S.
Zależy, ale generalnie to mam taki schemat, że robię 3 – 4 ćwiczenia na klatkę i 2 albo 3 ćwiczenia na biceps, z tym, że ostatnio trenuję w ten sposób, że robię tylko jedną taką główną serię, do której się maksymalnie przykładam, stosuję metody zwiększające intensywność, ruchy wymuszone, zmniejszanie ciężaru, przerwy wewnątrz serii itd., ale robię to tylko w tej ostatniej serii, a wszystkie serie wcześniejsze, są to takie serie przygotowawcze, rozgrzewkowe, żeby przyzwyczaić mięsieą do większego obciążenia. Jeżeli robię wyciskanie, to robię 3 – 4 serie wstępne i dopiero taką maksymalną. Im jestem bardziej rozgrzany, tym z ćwiczenia na ćwiczenie robię troszeczkę mniej tych serii wstępnych, ale zawsze kładę jeszcze jedną taką wstępną. I podobnie biceps.

ZSL.
Co sprawiło, że zacząłeś uprawiać sport jakim jest kulturystyka? Co Cię do tego nakłoniło?
R.S.
Ciężko powiedzieć, bo to już było tak dawno temu, że naprawdę sam nie wiem. Chciałem sobie trochę podpompować biceps pewnie, zacząłem trochę trenować w domu, widziałem, że coś się dzieje, i tak mnie to po prostu wciągnęło. Potem otworzyli siłownię i zapisałem się do klubu.

Szczecinianin.
Jakie jest według Ciebie najlepsze ćwiczenie na mięśnie najszersze grzbietu?
R.S.
Najlepszym ćwiczeniem na plecy, na najszersze grzbietu jest wg mnie podciąganie sztangi w opadzie. Generalnie pracują wszystkie mięśnie pleców, z tyłu mięśnie naramienne, czworoboczne, najszersze. Na pewno najlepsze.

Sowcio.
Jaki suplement uznałbyś za najbardziej wartościowy dla początkującego kulturysty którego celem jest zbudowanie jak największej masy mięśniowej? Oraz ile gram węglowodanów, białka i tłuszczów powinien przyjmować na 1kg wagi ciała? Serdecznie dziękuje i pozdrawiam czołowego polskiego KULTURYSTE!
R.S.
Najlepszy suplement dla początkującego kulturysty na masę – myślę, że kreatyna i glutamina to jest taki najbardziej uniwersalny suplement dla początkujących i bardziej zaawansowanych. Z tym, że jeżeli mówimy o początkujących, to powiedzmy do pierwszego pół roku ćwiczeą to myślę, że spokojnie mogą trenować bez żadnych suplementów, a dopiero później można byłoby skupić się na jakimś takim suplemencie. Nie mówię tu o jakiś gainerach, czy o białku w proszku, bo to są takie suplementy, które zamieniają pożywienie, to jakby takie zamienniki pożywienia. Oczywiście, jeśli ktoś jest początkujący, czy uprawia jakiś inny sport i potrzebuje więcej kalorii czy więcej białka czy węglowodanów, to jak najbardziej może to brać, ale generalnie nie uważam tego za suplementy, tylko za takie zamienniki pożywienia. Z suplementów takich najbardziej wartościowych, to glutamina, kreatyna – jeśli komuś zależy na przyroście masy mięśniowej.

Rado.
Słyszałem pogłoski, że reklamuje pan hi teca jednak od innych słyszałem że rozwiązał pan już z tym producentem umowę. Jak to w koącu jest bo dalej widzę pana na reklamach produktów hi teca?
R.S.
Generalnie z firmą Hi Tec nie jestem już związany. Była mała zadyma, ale nie ma o czym mówić, myślę, że więcej tych reklam nie zobaczycie.
Hades.
Aminalpak w tej chwili...
R.S.
Tak. To jest odłam Uniwersala.

Kobe-Zamość.
Mam takie pytanko jak wyrównać górną część klatki lewa strona jest dużo mniejsza pomóż mi proszę
R.S.
Generalnie jeżeli ktoś ma dysproporcje, obojętnie, czy to jest klatka piersiowa, czy barki, czy ramiona, to polecam trening sztangielkami, ogólnie sztangielkami. Przy sztandze tylko te dysproporcje się bardziej pogłębiają. Aha, i ważne jest też to, żeby nie wykonywać jakiś dodatkowych ruchów na tą słabszą stronę, bo przeważnie efekt jest odwrotny, przetrenowujemy tą słabszą stronę i jeszcze może być większa ta dysproporcja.

Baymann9.
Gdy zaczynałeś swoją karierę z siłownią (tj. w ogóle z ćwiczeniem) ile ważyłeś, przy jakim wzroście i wieku? Ile wynosiły wtedy twoje wymiary (biceps klatka barki)?
R.S.
Jak zaczynałem byłem bardzo szczupły, bo przy tym wzroście co mam teraz ważyłem ok. 65 kilogramów, teraz na masie dochodzę do 120. 55 kilo więcej :D . No i również miałem takie problemy z budową masy, byłem takim typowym hardgainerem jak to się mówi... Jak sobie z tym radziłem? Przede wszystkim jadłem, non stop jadłem, jadłem, jadłem. W tamtych czasach co ja zaczynałem, to generalnie nie było jeszcze żadnych suplementów, w tedy nie było też za dużo pieniędzy, bo wiadomo – byłem w szkole średniej. Jadłem w tedy dużo chleba, dużo mleka, wiedziałem, że tam jest białko, że tam są węglowodany, wiadomo, że teraz bym tak nie robił, wiązało się to w sumie z brakiem wiedzy – ale generalnie postępy były, poszła siła i waga, niekoniecznie mięśniowa, tłuszczowa też, ale z roku na rok było coraz lepiej.