Podstawy prawidłowego chwytu

Wszelkie ćwiczenia podczas, których wykonujemy ruch „pchający” (wszelkie wyciskania, poręcze), powodują, że nadgarstki poddawane są potężnym obciążenia. Ćwiczenia, w których wykonujemy ruch przeciwny do ruchu w wyciskaniu czyli np: unoszenie wzdłuż tułowia może nam wyrwać gryf z ręki, co gorsza nabawić się możemy kontuzji nadgarstka. Postaram się przedstawić podstawowe techniki trzymania drążka/gryfu.

Posłużę się przykładem wyciskania na ławce prostej, a raczej techniką trzymania gryfu podczas wykonywania tego ćwiczenia.

Podstawowym i częstym błędem podczas wykonywania wszelkiego rodzaju wyciskań jest trzymanie gryfu „za wysoko” tzn. za blisko palców. Nadgarstek zostaje wtedy wygięty do tyłu i rozciągnięty przez napierający ciężar. Prowadzi to bardzo często do nienaturalnego rozciągnięcia i bólu w nadgarstku, w ekstremalnych przypadkach może spowodować jego zwichnięcie.
Wszelkiego rodzaju usztywnienia nadgarstka typu opaski elastyczne, bandaże nie pomogą, Trzeba opanować prawidłową technikę.

Po lewej: chwyt nie prawidłowy (nadgarstek odchylony do tyłu), po prawej: chwyt prawidłowy.

Jak wygląda technika przy trzymaniu sztangi nachwytem? (np: przy podciąganiu się na drążku, podciąganie sztangi w opadzie tułowia)
Umieść gryf w zagłębieniu dłoni, kciuki wokół gryfu, zaciśnij dłoń by zwiększyć przyleganie gryfu do dłoni – to również zapobiega wyślizgnięciu się gryfu z dłoni.

Po lewej chwyt nieprawidłowy (za wysoko), po prawej: chwyt prawidłowy.

Ciągi, np: martwy ciąg.

Podczas wykonywania tych ćwiczeń gryf będzie przemieszczał się w dół, to spowoduje zwijanie się skóry na dłoni co z kolei spowoduje powstawanie odcisków. Większe odciski bardzo łatwo pękają zwłaszcza podczas wykonywania ćwiczeń ze znacznym obciążeniem (zwłaszcza martwy ciąg). Żeby zagoić pęknięty odcisk potrzeba co najmniej dwóch tygodni, a wiadomo, że to żadna przyjemność ćwiczyć gdy z odcisku sączy się krew. Trzeba odpuścić na parę dni, zmniejszyć ciężar lub przerwać trening.

Jak tego uniknąć? Nauczyć się techniki….prawidłowej. Ułóż gryf blisko palców, praktycznie w zgięciu, by zminimalizować zwijanie się skóry i powstawanie odcisków.

Jeśli dotychczas trzymałeś gryf nieprawidłowo to najwyższy czas to zmienić. Jest to niezbędne jeśli chcesz robić postępy a nie cofać się walcząc z kontuzjami. Najlepszym sposobem nauczenia się techniki jest zmniejszenie ciężaru i powtarzanie tych samych ruchów w nieskończoność. Lepiej poświęcić kilka godzin na nauczenie się prawidłowej techniki, niż kilkunastu dni lub nawet miesięcy na leczenie kontuzji.

stronglifts.com & voice666 aka TheGame

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest