Pomidory w diecie kulturysty/sportowca

Rewelacyjne pomidory w diecie sportowca/kulturysty

Tak jak Mr. Olympia jest gwiazdą świata kulturystycznego, tak pomidor – technicznie rzecz biorąc owoc – jest gwiazdą w świecie warzyw. Małe cudo: nie ma nic bardziej apetycznego niż zatopić zęby w jednym z tych dojrzałych, rubinowo-czerwonych klejnotów. Każdy szczęśliwiec mający mały ogródek na tyłach domu zna tę natychmiastową przyjemność czerpaną z zajadania się dojrzałymi w słońcu pomidorkami prosto z krzaka. Układając swoją dietę nie należy zapominać o pomidorach.

Będąc odżywczym źródłem mocy dla kulturystów, pomidory są poza tym bardzo niskotłuszczową witaminową bonanzą, która nadaje się nie tylko do sałatek. Zawierając jedynie 35 kalorii, jedna porcja (średniej wielkości pomidor) stanowi 36% zalecanej dziennej dawki witaminy C. Kawałki świeżych pomidorów nie tylko dodadzą koloru i smaku białemu serowi lub tuńczykowi, ale witamina C w nich zawarta pomoże organizmowi przyswoić większe ilości żelaza. Owoc pomidora, bogaty w potas i błonnik, jest również bogatym źródłem witaminy A (w postaci beta-karotenu), zaspokajając 28% dziennego zapotrzebowania w samej pojedynczej porcji. Tyle dobrego, a poza tym pomidory nie zawierają cholesterolu i są niemal pozbawione sodu.

Jedzenie pomidorów – korzyści dla zdrowia

Najwyraźniej pomidor nie jest kolejną jedynie ładnie wyglądającą roślinką. Mamy oto jeszcze więcej dobrych wiadomości: niskotłuszczowa dieta pełna warzyw i owoców bogatych w witaminy A i C okazuje się zmniejszać ryzyko zachorowania na raka. Naukowcy z Cornell University (Ithaca, New York) zidentyfikowali jeszcze dwie inne substancje, które zwalczają nowotwór: kwas P-kurmarykowy i kwas chlorogeniczny. Substancje te upośledzają powstawanie notorycznych wywoływaczy raka, które mogą tworzyć się w organizmie z azotynów, które są dodatkami do żywności, jak również występują naturalnie w organizmie. Pomidory zawierają również likopen, czyli czerwony barwnik pomidora – kolejny antynowotworowy składnik – oraz kwas fenolikowy, substancję fitochemiczną o działaniu przeciwnowotworowym, występującą w warzywach krzyżowych, owocach cytrusowych, pełnych ziarnach, marchewce i jagodach.

Kolejne badanie wskazuje, że pomidor ma swój udział również w zwalczaniu raka prostaty. Badanie przeprowadzone przez Harvard University na grupie 47.849 mężczyzn wykazało powiązanie pomiędzy wysokim spożyciem pomidorów, szczególnie sosu pomidorowego przygotowywanego z odrobiną oliwy, a ryzykiem rozwoju raka prostaty (Journal of the National Cancer Institute, 6.12.1995). Dr Edward Giovannucci z Harvard School of Public Health powiedział, że spośród 46 owoców i warzyw wziętych pod uwagę jedynie pożywienie sporządzone na bazie pomidorów oraz truskawki pomagają w zapobieganiu raka prostaty. Największą ochronę przeciwrakową zapewniał sos do spaghetti, ale i pizza bogata w sos pomidorowy również stanowiła korzystny czynnik. W porównaniu z mężczyznami, którzy w ogóle nie jedli sosu pomidorowego, u uczestników badań, którzy jedli go nawet tylko dwa razy w tygodniu, zaobserwowano zmniejszenie ryzyka raka prostaty o 34%. Mężczyźni, którzy co najmniej dziesięć razy w tygodniu jedli pożywienie na bazie pomidorów, byli narażeni w znacznie mniejszym stopniu: ryzyko zachorowania spadało bowiem nawet o 45%.

Badacze, którzy przez sześć lat studiowali zwyczaje żywieniowe grupy wygłosili teorię, że sos pomidorowy był najistotniejszym czynnikiem, ponieważ sam proces gotowania oraz olej z oliwek wydawał się wzbogacać przyswajanie likopenu, karotenoidu i jednej z substancji fitochemicznych mogących zawierać elementy zapobiegające nowotworom. Zgodnie z innym ostatnio przeprowadzonym badaniem, niski poziom likopenu jest również związany z chorobami oczu – jeszcze jeden powód, dlaczego ludzie powinni zwiększyć ilość spożywanych produktów na bazie pomidorów.

Dobre wiadomości dotyczące wartości odżywczych sosu pomidorowego zapobiegających powstawaniu guzów prostaty są szczególnie dobrze przyjmowane w świetle nowych dowodów, że Proscar – środek przyjmowany przez miliony mężczyzn w starszym wieku, w celu zmniejszenia objawów powiększonego gruczołu prostaty – jest dosłownie bezwartościowy. Z drugiej strony, unikanie potencjalnych problemów z prostatą poprzez spożywanie dodatkowych porcji grubo rozsmarowanego na pizzy sosu pomidorowego jest tym rodzajem lekarstwa, które mężczyźni będą w stanie z łatwością przełknąć.

W twojej diecie nie powinno zabraknąć pomidora

Historia jabłka miłości

Wziąwszy pod uwagę wszechstronną popularność pomidora jako odżywczego dodatku do różnego rodzaju pożywienia kulturystów oraz zdumiewającą różnorodność przygotowywanych z niego potraw, a także istotną rolę, jaką on odgrywa w wielu wspaniałych kuchniach z różnych stron świata, trudno uwierzyć, że pomidor wkroczył na kulinarną scenę dopiero stosunkowo niedawno.

Hiszpańscy konkwistadorzy wysłali tę roślinę, uprawianą początkowo przez Indian Ameryki Południowej, do swojego ojczystego kraju, opatrzywszy go jego oryginalną nazwą Tomatl. Ale został on również zidentyfikowany jako członek rodziny psiankowatych i uznany za trujący, toteż hiszpańscy kucharze nie byli zbytnio skorzy do podejmowania prób. Kulinarne właściwości pomidora zostały zlekceważone na wiele lat, dopóki pewien włoski marynarz nie natknął się na jedną z wczesnych żółtych odmian i zawiózł go do domu, gdzie nadano mu nazwę ,,pomi d’oro”, czyli złote jabłko.

Uznawany przez resztę Europy za roślinę ozdobną, a być może z powodu przekręcenia jego włoskiej nazwy, ten tak oczerniany owoc został przemianowany na „pomme d’amour”, czyli jabłko miłości. Czy to reputacja była następstwem imienia, czy też imię następstwem reputacji, trudno powiedzieć, w każdym razie przez długi czas uważano pomidora za afrodyzjak. Purytanie go unikali, częściowo z powodu jego zmysłowego kształtu i koloru, który, jak przypuszczali, był stymulantem seksualnym. Amerykański Departament Rolnictwa przeprowadził badania liści pomidora, w trakcie których odkryto, o ironio, że zawierają one krystaliczną metadynę, z której można wytwarzać, co się zresztą robi, hormony płciowe.

Pierwsi amerykańscy kolonizatorzy przywieźli ze sobą nasiona pomidora do Virginii, ale nie istnieją żadne wzmianki o jego uprawie przed 1781, kiedy to Thomas Jefferson wspominał o jego zbiorach. Dopiero na początku XIX wieku pomidor zaczął być dostępny na rynku, stając się stosunkowo powszechnym składnikiem kuchni kreolskiej w Luizjanie.

Pomimo mitów i niesprzyjających okoliczności, które odsunęły na długo pomidor od stołów, ten wspaniały owoc w końcu zagościł w naszych kuchniach jako prawdziwy przysmak. „Jabłko miłości” zasłużyło sobie na tę nazwę, będąc ulubieńcem milionów ludzi oraz stałym elementem różnorodnych, smacznych i niezwykłych przepisów na całym świecie.

Główne składniki odżywcze pomidora w diecie kulturysty

Potas 254 mg 7% *dziennego zapotrzebowania

Istotny przy równowadze płynów (zapobiega wzdęciom), napinanie mięśni, wykorzystanie glikogenu i glukozy oraz synteza białka.

Witamina A 1,394 IU 28%

Istotna przy wzroście i odtwarzaniu tkanek; odporność na infekcje; tworzenie kości i zębów.

Witamina C 21,6 mg 36%

Wzmacnia naczynia krwionośne; zwiększa odporność na infekcje i wspomaga gojenie ran; oddziałuje na kolagen.
BI (Tiamina) 0,074 mg 5%

Rozwój i tonizacja mięśni, metabolizm węglowodanów, apetyt, funkcjonowanie układu nerwowego. Niedobory prowadzą do upośledzenia rozwoju kości oraz powodują suchą, szorstką skórę.

B2 (Ryboflawina) 0,062 mg 4%

Metabolizm węglowodanów, tłuszczów i białek, przeciwciała, tworzenie przeciwciał oraz czerwonych krwinek. Niedobory powodują pęknięcia skóry w kącikach ust, dermatozy wokół ust i nosa.

B6 (Pirydoksyna) 0,059 mg 3%

Niezbędna do metabolizmu białka, tłuszczów i węglowodanów; przetwarzanie białka; wytwarzanie przeciwciał. Niedobór może powodować anemię i dermatozy. Likopen Ochronne działanie przed rakiem tego stosunkowo nowego składnika odżywczego skupiło uwagę na produktach z pomidora. Nowe zalety mogą zostać ujawnione w wyniku kolejnych badań.

Błonnik 2g 8%

Może zapobiegać przyswajaniu pewnych kalorii i tłuszczów, jako że przyspiesza przemieszczanie się pokarmu przez przewód pokarmowy, może w ten sposób wspomagać kontrolę wagi ciała; działanie regulujące; czynnik wpływający zapobiegawczo przeciw nowotworom i normalizujący gospodarkę lipidową.

Kalorie 35 2%

Niewielka kaloryczność jest korzystna dla kulturystów liczących kalorie

Tłuszcze 0,26g mniej niż 1%

Właściwie nie zawiera tłuszczu – korzystny dla kulturystów pragnących zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej oraz dla wszystkich dbających o zdrowie.

* Zalecana dzienna dawka szacunkowo podaje potrzebne ilości składników odżywczych dziennie i jest oparta na ilości spożywanego dziennie jedzenia o łącznej wartości 2000 kalorii i jest zgodna z większością zamieszczanych informacji na temat żywienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest