Układanie planu treningowego

Marzy Ci się metamorfoza ciała? Chcesz wyrzeźbić sylwetkę i poprawić kondycję, tak aby wyglądać atrakcyjnie i czuć się dobrze w swoim ciele? Taka kompleksowa metamorfoza ciała to cel przyświecający wielu osobom rozpoczynającym przygodę z fitnessem. Niektórym udaje się go osiągnąć, innym – niestety nie. Z czego to wynika? Najczęściej problemem jest niewłaściwie przygotowany plan treningowy. Zbyt wyczerpująca aktywność fizyczna potrafi każdego zniechęcić do pracy nad sobą, nie mówiąc już o tym, że może też poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu. Dlatego dobór właściwego rodzaju, intensywności i częstotliwości wykonywania ćwiczeń jest tak ważny. Dobrze ułożony plan treningowy to nie tylko gwarancja efektów, ale też mniejsze ryzyko urazów i kontuzji.

Jak ułożyć dobry plan treningowy?

Układanie planu treningowego należy rozpocząć od wyboru ulubionych aktywności, a następnie dostosowania ich do swoich możliwości i potrzeb. Odpowiedzmy sobie na pytania: Jaka aktywność sprawia nam przyjemność? Jakie obciążenie jesteśmy w stanie udźwignąć? Ile czasu możemy poświęcić na ćwiczenia? Jaki cel chcemy dzięki nim osiągnąć? Następnie na tej podstawie dobierzmy taki rodzaj ćwiczeń, który będzie dla nas w miarę łatwy do wykonania i pomoże nam zrealizować obrane cele, oraz określmy ich akceptowalną intensywność i częstotliwość. W ten sposób zadbamy o to, by treningi sprawiały nam przyjemność, a nie ból. Pamiętajmy też, aby w miarę poprawy kondycji wprowadzać modyfikacje do przygotowanego wcześniej planu i uzupełniać go o coraz bardziej zaawansowane ćwiczenia. Nie zapominajmy też o uwzględnianiu w nim rozgrzewek – odpowiednie przygotowanie do ćwiczeń znacznie ułatwia ich wykonywanie i przy okazji zmniejsza ryzyko kontuzji.

O czym nie zapominać tworząc plan treningowy?

Należy mierzyć siły na zamiary – nie można przeceniać swoich możliwości i przeciążać organizmu. Może to kosztować nas urazy i kontuzje, nie mówiąc już o spadku motywacji, tym bardziej, że zbyt wyczerpujący trening jest nie tylko torturą, ale też sabotażem. Wbrew pozorom większy wysiłek nie oznacza wcale większych efektów, biorąc na swoje barki nadmierne obciążenie prędzej nabawimy się groźnego nadwyrężenia mięśni niż spektakularnej metamorfozy. Dlatego plan treningowy powinien być tak skonstruowany, by uwzględniać nasze predyspozycje, czyli stan zdrowia oraz aktualną wydolność – dzięki temu zyskamy pewność, że nie wyrządzimy sobie nieumyślnie krzywdy. Bezpieczeństwo to podstawa.

Kto może nam pomóc w ułożeniu planu treningowego?

Samodzielne układanie planu treningowego może wydawać się zbyt trudne, dla kogoś, kto nie ma w tym doświadczenia. Osoby rozpoczynające dopiero przygodę z fitnessem nie będą potrafiły dobrać ćwiczeń tak, aby z jednej strony zapewnić sobie przyjemność z treningów, z drugiej zaś – optymalne efekty. Do tego trzeba zadbać o to, by się nie przeforsować i nie zrobić sobie krzywdy. To wymaga nie lada kompetencji. Na szczęście z pomocą takim początkującym osobom potrzebującym wsparcia przychodzą profesjonalni instruktorzy fitnessu np. specjaliści ze Strefy Przemian. Ich wiedza i doświadczenie pomogą Ci wybrać najlepsze dla siebie rozwiązania i spełnić marzenia o pięknej sylwetce bez większych wyrzeczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest