W jaki sposób regenerować się po ćwiczeniach?

Systematyczne ćwiczenia mają bardzo dobry wpływ na organizm. Należy jednak pamiętać, że po intensywnym wysiłku fizycznym należy odpocząć. Odpoczynek po zajęciach powinien stanowić niezbędny element każdego planu treningowego. Osoby, które o nim zapominają nie tylko są w większym stopniu narażone na wystąpienie kontuzji, ale również zmniejszają w ten sposób efektywność swojego treningu. Poniżej postaramy się przedstawić kilka najważniejszych elementów regeneracji organizmu.

Ćwiczenia oddechowe i rozciąganie
Po zakończeniu zasadniczej części treningu warto znaleźć kilka chwil na wykonanie ćwiczeń rozciągających oraz oddechowych. Okazuje się, że wykonanie kilku głębokich wdechów połączone z unoszeniem wyprostowanych rąk ku górze świetnie wpływa na regenerację ciała po wysiłku. Rozciąganie pomaga przejść organizmowi ze stanu wzmożonego wysiłku do fazy odpoczynku.

Uzupełnianie płynów
W czasie intensywnych ćwiczeń w wyniku pocenia może dojść do odwodnienia. Dlatego tak istotne jest systematyczne uzupełnianie płynów. Odwodnienie ma nie tylko zły wpływ na regenerację organizmu, ale w skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do utraty przytomności. W organizmie osoby odwodnionej dochodzi do zaburzenia transportu składników odżywczych oraz syntezy białek. Specjaliści zalecają spożywanie w czasie dużego wysiłku wody z dodatkiem sodu lub glukozy.

Właściwa dieta
W procesie regeneracji organizmu ważną rolę odgrywa odpowiednia dieta. Jest ona źródłem niezbędnych składników odżywczych, które są niezbędne do naprawy mikrourazów powstałych w czasie ćwiczeń. Właśnie dlatego specjaliści zalecają spożycie zaraz po treningu posiłku bogatego w węglowodany i proteiny na przykład koktajlu składającego się z mleka, produktów zbożowych, kurczaka lub owoców.

Masaż
Atlas do ćwiczeń oraz sztanga są świetnymi przyrządami do ćwiczeń, jednak korzystanie z nich jest dużym obciążeniem dla mięśni. Dlatego po wyjściu z siłowni warto udać się na masaż. Jest to jeden z bardziej skutecznych sposobów regeneracji organizmu. Masaż poprawia krążenie, pomaga wyeliminować zbędne produkty przemiany materii, rozpręża i łagodzi dolegliwości bólowe.

Sen
Jeśli chodzi o regenerację organizmu bardzo ważnym elementem jest również sen. W czasie snu naprawiane są mikrouszkodzenia mięśni i dochodzi do produkcji hormonów (np. hormon wzrostu), które wpływają na efektywność ćwiczeń. Dorosły człowiek powinien spać około ośmiu godzin dziennie.

Podziel się z innymi:

Zobacz również

Skomentuj