Właściwy ryż

Dlaczego zaleca się, by jeść brązowy ryż, a nie biały? A co zrobić, jeśli nie lubi się ani smaku ani konsystencji brązowego ryżu?

Brązowy ryż ma dużą przewagę nad białym, przede wszystkim dlatego, że zawiera dużo więcej błonnika. Biały ryż jest produktem przetworzonym, pozbawionym cennych składników odżywczych. Pamiętaj, że zawsze należy wybierać produkty jak najmniej przetworzone.

Każde ziarno zebranego ryżu ma początkowo na sobie „skórkę”. Ziarna, z których ma powstać biały ryż, pozbawia się tej zewnętrznej osłonki. Choć powstały produkt być może łatwiej ugotować i ma on delikatniejszy smak, to pod względem odżywczym jest znacznie uboższy od ryżu pełno-ziarnistego.

W ryżowej otoczce zawartych jest wiele cennych dla kulturysty składników. Brązowy ryż zawiera cztery razy więcej błonnika, prawie dwukrotnie więcej witaminy B2, 30% więcej witaminy B3 i ponad trzykrotnie więcej witaminy B6 i E. Jeśli chodzi o minerały, to w porównaniu z białym ryżem ma dwukrotnie więcej kwasu foliowego, magnezu, fosforu, potasu, jak również więcej selenu i cynku. I choć filiżanka brązowego ryżu zawiera 1,17 g tłuszczu w porównaniu z zaledwie 0,2 g w białym ryżu, to jest to zdrowy tłuszcz. Oba gatunki mają podobną liczbę kilokalorii (232 w brązowym, 223 w białym) i węglowodanów (około 50 g w filiżance).

Jeśli nie smakuje Ci typowy długo-ziarnisty brązowy ryż, poszukaj odmian o średnich lub małych ziarnach. Są bardziej pulchne smaczniejsze. Możesz również rozejrzeć się za „wzbogaconym” białym ryżem, do którego ponownie dodano wiele składników odżywczych odrzuconych w procesie młócenia. Niestety, nie przywrócono mu najważniejszego składnika – błonnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest