ZMA – Odpowiada Milos Sarcev

ZMA to doskonały suplement, ponieważ nie trzeba się martwić o to, że wapń upośledzi jego wchłanianie. Najlepiej brać go bez innych suplementów czy napojów proteinowych. ZMA został opracowany zwłaszcza w celu nasilenia anabolizmu.

Pytanie: Jakie jest Twoje zdanie na temat stosowania ZMA w kulturystyce?

Byłem jednym z pierwszych kulturystów, którzy zaczęli używać ZMA i myślę, że jest to znakomity suplement na każdym etapie kulturystyki.
Około 10 lat temu zaproponowano mi bezpłatne porównawcze badania krwi, takie same, jak te, które robiono u około 50 najlepszych sportowców w innych dziedzinach sportu. Badano wszystko: poziom różnych minerałów w osoczu, krwinki czerwone, poziom hormonów, enzymy wątrobowe, hematokryt itp. Po tych badaniach zaoferowano mi preparaty uzupełniające wykryte u mnie niedobory.
Naukowcy sądzili, że najprawdopodobniej – jak u większości badanych przez nich sportowców – będę miał za mało cynku i magnezu. Nie miałem, bo już brałem zarówno cynk, jak i magnez. Kilka lat temu wykonano podobne badania u 28 zawodowców IFBB i okazało się, że każdy bez wyjątku ma niedobór jednego lub obydwu minerałów.

Od tamtego czasu dowiedziałem się, że nie ma żadnych standardów regulujących skład preparatów zawierających różne minerały. W takim preparacie jeden pierwiastek może całkowicie lub częściowo upośledzać wchłanianie drugiego. Przykładem jest powszechnie stosowany preparat zawierający cynk, wapń i magnez. Badania wykazały, że wapń ujemnie wpływa na wchłanianie cynku i magnezu, a mimo to większość takich preparatów zawiera wapń – nawet jeśli nie ma go w składzie, to może być tzw. „wypełniaczem” i występować jako węglan wapnia.

ZMA to doskonały suplement, ponieważ nie trzeba się martwić o to, że wapń upośledzi jego wchłanianie. Najlepiej brać go bez innych suplementów czy napojów proteinowych. ZMA został opracowany zwłaszcza w celu nasilenia anabolizmu. Zawiera on jednometioninowy asparaginian cynku, asparaginian magnezu i witaminę B6. Przebadano go w uniwersyteckich laboratoriach, a wyniki tych badań opublikowano w renomowanych czasopismach.

Będąc od lat pazernym użytkownikiem ZMA wiem, że poprawia on sen, tak pomocny w regeneracji, gojeniu i naprawie tkanek. Jeszcze ważniejsze dla kulturystów jest to, że wspomaga wydzielanie jednego z czynników wzrostu, IGF-1. Ponadto zwiększa produkcję testosteronu i jednocześnie zmniejsza poziom kortyzolu, hormonu o działaniu przeciwzapalnym i katabolicznym, uwalnianym pod wpływem stresu podczas intensywnego treningu.

Jeśli chcesz mieć więcej mięśni i więcej siły, lepiej się regenerować, podwyższyć poziom wolnego testosteronu i innych hormonów anabolicznych, zmniejszyć katabolizm i zwiększyć popęd płciowy, to ZMA może ci w tym pomóc. Najlepiej przyjmować dawkę zalecaną na butelce, na pusty żołądek, na około 30 minut przed pójściem spać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest